Narukvice koje nosi čitav svet

Baveći se fenomenom šarenih narukvica od gumica BBC je zaključio da one predstavljaju veliko (osvežavajuće) iznenađenje u vremenu kada deca odrastaju uz računare i društvene mreže. Svojevrstan pronalazač i najveći proizvođač gumica Rainbow Loom, od kojih se narukvice izrađuju, je u rekordnom roku širom sveta prodao čak 3 miliona ovih malih elastičnih komada plastike. One ne poznaju godine, ni socijalni status, nose ih svi pa se neizbežno nameće pitanje - u čemu je njihova privlačnost?



Rainbow Loom osnovan je 2011. godine kada je inženjer malezijskog porekla, Cheong Choon Ng, iz Mičigena primetio da njegova ćerka pomoću elastičnih gumica i svojih prstića pravi veoma zanimljive, šarenolike gumice. S obzirom da je on u tome bio bezuspešan, zbog znatno većih, tj. debljih prstiju, rešio je da sam pronađe rešenje tog problema. 'Izumeo' je razboj koji osim što je olakšao izradu narukvica istovremeno je omogućio izradu još čitavog niza novih šablona i dizajna. Uz ulaganje od 10.000 dolara u izradu plastičih 'razboja' ubrzo je svoj novi izum predstavio i u jednoj prodavnici igračaka. Za svega nekoliko sati Loom je bio rasprodat, a druge prodavnice su polako počele da se interesuju za taj novi, misteriozni proizvod na tržištu igračaka. Iako su ovakve narukvice prema specifikaciji proizvoda namenjene deci uzrasta od 4 do 8 godina činjenica je da ih nose i starije osobe, pa čak i deca mlađeg uzrasta. 

Ove narukvice su igračka za decu, odnosno proizvod njihove igre, te stoga ne  treba da vas čudi ako vas u školskom dvorištu ili ispred zgrade dočekaju mališani sa primamljivom ponudom. Izrada ovih narukvica je veoma zanimljiva deci koja u tišini mogu satima da rade na novom proizvodu i da pritom razvijaju svoju kreativnost ali i da, konačno, uvide da svojim radom mogu i da zarade. Doduše, ne mnogo ali to je još jedna prednost ovih narukvica, jer uče decu da se novac ne zarađuje ni lako, ni brzo, ni bez sopstvenog rada, posvećenosti, vremena i truda. Sasvim dovoljno za prvu lekciju. 
Međutim, gde su elastične gumice i deca na školskom igralištu obično nastanu i nevolje, pa su upravo ove male slatke narukvice u određenom broju slučajeva i bile bolno 'oružje' u dečjim sukobima. 
Druga zabrinjavajuća stvar jeste tvrdnja da ove gumice sadrže ftalate (grupa hemijskih jedinjenja koja se dodaju proizvodima od plastike kako bi dobili na elastičnosti, smtra se posebno negativno utiču na zdravlje dečaka, ali i da može dovesti do razvoja kancera) iako je proizvod od strane Evropske unije potvrđen kao siguran. Dozvoljen procenat ovog jedinjena u dečijim igračkama iznosi svega 0.1 % od ukupne težine proizvoda, dok istraživanje nezavisne agencije iz Birmingema pokazuje da određene narukvice od gume sadrže do čak 50% zabranjenog plastifikatora. Ipak, agencija koja je sprovela ovo istraživanje posebno naglašava da rizičan nivo ftalata sadrže jeftinije, 'nezvanične' gumice koje se nalaze na tržištu . To ustvari znači da se sigurnost koja potvrđena odnosi na gumice proizvođača Rainbow Loom iz Amerike, dok gumice sa Dalekog istoka nemaju taj sertifikat. Ova informacija razočarala je mnoge, ali pre svega mame koje su konačno pronašle aktivnost koja će njihovu decu skloniti od računara.
Protivnici ove vrste nakita navešće i činjenicu da gumice i nisu baš materijal koji ide u prilog očuvanju životne sredine, a tu već priča potpuno izlazi iz okvira zabavne bajke o usponu šarenog globalnog fenomena.


Nakit ili konkretno narukvice od gumica nisu potpuna novost, te su se tako pre nekoliko godina rado nosile gumene narukvice sa raznim porukama, od kojih je svakako najčešća ona koju je oko ruke nosio Lens Armstrong, Live Strong, posle njegovog 'pada' na doping kontroli. Takođe, svojih 5 minuta slave imale su i gumice izrađene u raznim oblicima, a koje su nošene kao ukras oko ručnog zgloba. 



Stručnjaci tvrde da se popularnost ove igračke može posmatrati kao fenomen koji se dešava jednom u nekoliko godina, jer na tržištu postoje proizvodi koji se prave da bi se prodali, ali postoje i oni koji se jednostavno prodaju sami od sebe. Neki ih čak izjednačavaju sa pojavom jo-joa i hulahopa, jer su zabavni, jeftini i lako dostupni pa možda baš tu i lež tajna njihove popularnosti. 
Od ovakvih gumica izrađuju se haljine, odelo (poznatog američkog voditelja Džima Kimela), nosi ih i Kejt Midlton i Dejvid Bekam pa se čini da informacija o njihovoj štetnosti koja se provlači u pozadini i nije tako glasno odjeknula. Ili je već prekasno za takve teme. Bila kako bilo ostaje samo da se vidi da li će i ovaj trend kao i mnogi trajati još par nedelja,  možda  par meseci ili će nas ovo šarenilo pratiti još dugo.


Tri mališana Izi (9), Henri (7) i Rudi (5) nekoliko nedelja su proveli praveći narukvice od gumice, a sav novac će biti dat u dobrotvorne svrhe za pomoć deci iz rata zahvaćenog pojasa Gaze. Njihovu ideju podržao je i britanski bend Coldplay donacijom od 2000 funti.


You Might Also Like

0 comments