'Ćao, razmišljala sam da počnem da pišem o nakitu, jer beauty postovi zahtevaju dosta vremena, naporno je dosta, slikanje svočeva i slično, pa me zanima jel se vi javljate njima za besplatan nakit ili oni vama?'. Ovo je jedna od poruka koje smo pre nekog vremena dobile od devojke koja je u tom trenutku vodila blog o lepoti. U samo jednoj poruci ona nam je rekla da je naš blogerski posao lak naspram njenog, da želi da pozajmi našu ideju o blogu o nakitu i, najzad, da preuzme naše saradnike. Direktno. Bez pardona. I ništa od toga nam nije smetalo kao deo o potcenjivanju truda i rada koji ulažemo u blog. I, da, dobijamo besplatan nakit, ali kakva je zapravo prava istina o tome?
Najdraži pokloni
Prvi poklon koji smo dobile bila je ogrlica kragnica brenda Nakit Mila. Na njihovu stranicu smo naišle slučajno, napisale tekst i ove divne devojke su nam iznenada poslale poruku da žele da nam poklone jedan komad nakita. Bile smo šokirane i posebno ponosne jer je neko procenio da nismo tek nabacale par rečenica već zaista ozbiljno radile na tekstu. Druga predivna saradnja koja nam se desila je sa stranicom Nakit Jelenica. Čini nam se da je ova devojka od samog početka uz nas i da nikada nije dobila od nas onoliko koliko je zaslužila. Ruku na srce njen nakit najčešće i nosimo i definitivo je naš najdraži saradnik. Treći poklon koji nam je izmamio osmeh su divne porcelanske minđuše Studio Glina koje su bile propraćene ručno pisanom porukom zahvalnosti za napisani tekst. Četvrti su minđuše koje nam je poklonila draga Marija iz Marijinog Kreativnog Kutka jer su najdraža uspomena na naš prvi Get Sparkly editorijal. I peti ali nikako najmanje bitan poklon su lančići koje nam je poklonio Tiny Mine Jewelry kao znak zahvalnosti za tekst u našem Get Sparkly magazinu. Dva lančića od žutog zlata i srebra su najvredniji komadi koje smo dobile zahvaljujući blogovanju i bez razmišljanja su nakit koji nikada ne skidamo.
Kvalitet protiv klika
Pre nego neko u ovome prepozna zavist moram napomenuti da pratimo mnoge domaće blogere, od onih sa preznakom modni, do onih ispred čije blogerske titule stoji 'beauty'. S obzirom da znamo koliko rada zahteva jedan blogpost unapred čestitamo svima koji imaju strpljenja da se, kao i mi, i dalje bave ovim novopečnim poslom. Ipak, ono što retko ko može da porekne, a mnogi prećutkuju je da postoji čitav niz blogera koji se zaista ne izdvajaju kvalitetom, ali poseduju neverovatnu sposobnost da svaku svoju objavu potvrde ogromnim brojem klikova/lajkova. Među njima postoje i oni koji su popularnost stekli kroz podsmeh ali eto, znali su da i taj i takav uspeh unovče kroz klik. I upravo ti klikovi su prva i najvažnija stavka da bilo koji bloger najpre dobije besplatne stvari (odeću/obuću/nakit/putovanja) a zatim i da bude plaćen za objave. I toga svi koji bi da se bave blogovanjem moraju biti svesni. Mi? Mi smo to naučile tek posle 5 godina rada na blogu. Da li smo naučile da svoje tekstove unovčimo? Ne, još uvek ne.
Ko i šta šalje?
Nama lično su se javljale radionice nakita koje su bile zainteresovane da nam pošalju nakit ili da isti poklone u našoj nagradnoj igri. S druge strane tu su i oni čiji nam se rad jako dopao, pisale smo tekstove o njima na svoju ruku i onda su nam oni u znak zahvalnosti, a prezadovoljni tekstom, slali nešto od svog nakita.
U prvom slučaju se od nas očekivalo da slikamo nakit koji nam je poslat, da objavimo fotografiju na nekoj od društvenih mreža (u poslednje vreme akcenat je na instagramu) i da eventualno napisemo post o njima. Nakit koji nam se šalje uglavnom biramo mi, međutim bilo je i slučajeva kada smo taj nakit i osmišljavale ili je autor slao nešto po svom izboru. U drugom slučaju (nakit koji dobijamo kao zahvalnost) autori uglavnom ne očekuju nikakve dodatne objave, ali je naša praksa da objavimo barem fotografiju na instagramu, jer je onda zaista i reč o kvalitetnim autorima koji su se nama lično veoma dopali.
Kada nam se nakit zaista dopadne ili odgovara našoj instagram temi vrlo je verovatno da će se često pojavljivati u instagram postovima, uz uredan tag autora. Ipak, osnovni dogovor uglavnom podrazumeva jednu do dve fotografije (ukoliko nije dogovoreno drugačije), a sve više od toga je stvar naše inspiracije, toga koliko nam se nakit dopada, dobre volje i sl.
U većini slučajeva autori su slali nakit o svom trošku, iako je nama bilo sasvim u redu da poštarinu plaćamo mi.
Ne očekujte previše
Pokloni koje mali blogeri dobijaju su takoreći zanemarljivi u odnosu na brdo poklona koji iznova dobijaju ista blogerska lica koja se nalaze na PR spiskovima. Budite u startu spremni da ćete na društvenim mrežama viđati kako isti ljudi dobijaju pakete šminke, kozmetike, nakita dok ćete vi biti zaglavljeni između svoje želje da uskočite na taj spisak i nemoći da se nametnete među brdom blogera i jutjubera koji se svakodnevno pojavljuju.
Da raščistimo odmah, mi sebe smatramo manjim blogerima, jer nemamo nekoliko hiljada pratilaca, nemamo publiku koja bez reči klikće i kupuje proizvode koje preporučimo, nemamo ludački skok čitanosti iz meseca u mesec... Ali imamo jedinstvenu temu, sadržajne tekstove, stalnu publiku i mnogo ideja.
Kao neko ko se bavi pisanjem i o handmade nakitu, moramo priznati da smo dobijale zaista različite komade koji su učtivo bili fotografisani od naše strane i zatim ostavljani na dno neke fioke. Često smo izvlačile poslednje atome svoj umeća sa fotosopom kako bi nakit u najmanju ruku izgledao kvalitenije nego što je realno i bio. Njihova vrednost je često veoma mala ili su čak bili i precenjeni od strane svojih autora. Plastične perle, loše lepljenje, uopšte nekvalitet i neozbiljnost u radu i potreba da se pošto poto zaradi su neretko bili prisutni u poklonima koje smo dobijale. S obzirom da znamo koliko smo svi mi osetljivi na procene i ocene svog rada, verovale smo da je neučtivo odbiti nečiji poklon i tako završavale sa brdom nakita koji nikada nećemo nositi.
Nije sve kao što izgleda na društvenim mrežama
Prateći omiljene blogere na društvenim mrežama deluje kao da sve ide glatko. Pišete kvalitetne tekstove, postavljate lepe fotografije i onda sponzori dolaze sami od sebe. Pogrešno! Ili barem pogrešno u većini slučajeva... Najpre morate da izgradite bazu (čitanost, pratioci) na koju ćete se pozvati kada budete pisali mejlove brendovima sa kojima biste voleli da sarađujete. Ne jedan, već, čini se, bezbroj mejlova. Na većinu nećete dobiti odgovor. Pogotovo kada su u pitanju domaći brendovi ili možda jača imena. Oni koji vam odgovore su uglavnom oni koji i jesu zainteresovani za saradnju sa vama. Oni drugi će jednostavno odćutati... Ili je vaš mejl završio među spamovima. Dešava se, i to često.
Takođe, blogeri su vremenom pronašli milion pametnih načina da sve izgleda bolje na fotografijama, ma gde one bile objavljenje. Svaki proizvod, baš kao i naše lice, ima bolji ugao. Mnogi komadi odeće koji se dobijaju sa kineskih sajtova su lošeg kvaliteta ili veličine, nakit uživo izgleda jeftino ali se lepo slika. Kombinezon koji nam je stigao sa Zaful sajta je bio tesan, dok je crop top bio širok, suknja sa sajta YoShop je bila toliko tesna da nikada nije ni obučena... Na fotografiji sve to može ostati skriveno a u tekstu odćutano samo da bloger ne bi ostao bez svoje saradnje. Ne kažemo da blogeri sve prećutkuju, niti da to rade svi, niti da to rade često, ali... Tako da, zapravo, nemoj da vam bude žao svaki put kada vidite kako se neki bloger šepuri u svom novom komadu odeće, jer možda je baš to kraljevo novo odelo (osmeh).
Takođe, blogeri su vremenom pronašli milion pametnih načina da sve izgleda bolje na fotografijama, ma gde one bile objavljenje. Svaki proizvod, baš kao i naše lice, ima bolji ugao. Mnogi komadi odeće koji se dobijaju sa kineskih sajtova su lošeg kvaliteta ili veličine, nakit uživo izgleda jeftino ali se lepo slika. Kombinezon koji nam je stigao sa Zaful sajta je bio tesan, dok je crop top bio širok, suknja sa sajta YoShop je bila toliko tesna da nikada nije ni obučena... Na fotografiji sve to može ostati skriveno a u tekstu odćutano samo da bloger ne bi ostao bez svoje saradnje. Ne kažemo da blogeri sve prećutkuju, niti da to rade svi, niti da to rade često, ali... Tako da, zapravo, nemoj da vam bude žao svaki put kada vidite kako se neki bloger šepuri u svom novom komadu odeće, jer možda je baš to kraljevo novo odelo (osmeh).
Kineski sajtovi
Možete pisati i kineskim sajtovima. Neki od njih će vam odmah odgovoriti i ponuditi sumu za koju možete naručiti proizvode sa njihovog sajta. Tako je recimo sajt Zaful ponudio da naša prva porudžbina bude u vrednosti od 50$, kod naredne narudžbine smo prebačene na saradnju sa njihovim sestrinskim sajtom DressLily (vrednost porudžbine 45$), da bi kod treće porudžbine stanica bio sajt YoShop (vrednost 35$). Ovakve saradnje generalno nisu naša sigurna zona jer mi nikako nismo modni blogeri pa smo bile i svesne zašto je naša saradnja imala sve manju vrednost i lutala od sajta do sajta. Posle teksta o Yoshopu naša saradnja je završena.
Pored ovih sajtova naš blog je sarađivao i sa sajtom Born Pretty Store. Ovaj sajt je u osnovi najpoznatiji po svojim proizvodima za nailart i četkicama za šminkanje. Kvalitet je odličan a saradnju sa njima smo ostvarile tako što smo mi pisale njima i posle povrtnog maila dobile mogućnost da odabermo 2-3 besplatna uzorka u vrednosti od 10$ i kupon koji našim posetiocima omogućava popust od 10%. Nakon toga početna vrednost je povećana na 11$, zatim na 4 proizvoda u vrednosti od 15$, i zatim 4 komada u vrednosti od 14$. Na žalost, poslednja narudžbina nikada nije stigla na našu adresu.
Poslednja u nizu je saradnja sa sajtom Fashion Mia, gde smo dobile mogućnost da izaberemo 3 haljine i jedan komad nakita. Zanimljivo je da su nam oni jednostavno poslali izbor od 26 haljina i 4 aksesoara. Do sada smo uvek birale bilo šta po svom izboru sa čitavog sajta. Ovu isporuku još uvek čekamo.
Ipak postoje i poznatiji sajtovi poput Romwe i SheIn sajta koji će od vas najpre zahtevati Wishlist post kako bi proverili vaš saobraćaj, klikove, prijave. Ukoliko ne dostignete potreban saobraćaj bićete obavešteni da na žalost neće sarađivati sa vama.
Svim ovim sajtovima smo pisale mi, nisu se oni javljali nama.
Saradnje sa make up brendovima
Saradnje sa make up brendovima su još jedan vid saradnje gde možete dobiti neki besplatan proizvod. Iako smo dugo svoj sadržaj držale isključivo u oblasti nakita povremeno napavimo izlat u drugu svoju veliku ljubav - šminku.
I ovde kao i kod kineskih sajtova treba poslati incijalni mejl jer kao što rekosmo mnogo je blogova i neophodno je skrenuti pažnju na sebe jednim mejlom koji će na suptilan način reći 'Hej, evo nas, ovako mi radimo, pogledajte i procenite da li vredimo'. Ne tim rečima, ali u osnovi to bi trebala da bude vaša poruka. Tako smo mi ostvarile saradnje sa Golden Rose Srbija i sajtom kozmetikaiparfemi.rs.
Za razliku od njih, saradnja sa brendom Stevan Still pre nekoliko godina inicirana je od strane ovog brenda, a na preporuku divne Jelene Višnjić sa bloga Diotima. To zapravo znači da je veoma bitno i graditi veze sa blogozajednicom jer nekada preporuka drugog blogera može biti itekako značajna u ostvarivanju saradnja i dobijanju, ah, tih besplatnih proizvoda o kojima čitava blogosfera šuška.
Slobodno možemo reći da je još jedna, možda i najbitnija, besplatna stvar koju dobijate blogovanjem zapravo poznanstvo sa velikim brojem ljudi koji imaju slične ideje i interesovanja. Ukoliko sutra krećete sa blogom najbolje je to navesti kao prvu stavku na listi za motivaciju jer će to doći pre nego bilo koji besplatan proizvod ili novac. A verujte nam, i vrednije je.
Slobodno možemo reći da je još jedna, možda i najbitnija, besplatna stvar koju dobijate blogovanjem zapravo poznanstvo sa velikim brojem ljudi koji imaju slične ideje i interesovanja. Ukoliko sutra krećete sa blogom najbolje je to navesti kao prvu stavku na listi za motivaciju jer će to doći pre nego bilo koji besplatan proizvod ili novac. A verujte nam, i vrednije je.
"Javićemo se..."
Više puta nam se desilo da su nam se javljali zaista ozbiljni dizajneri nakita ili sajtovi za prodaju nakita kojima se jako dopao sadržaj našeg bloga, specifična tema, izgled, rubrike i koji su u startu bili jako zainteresovani za saradnju sa nama. Neki su želeli tekstove na našem blogu, neki su želeli da pišemo za njih. I jedno i drugo su bili nešto što nas je veoma radovalo jer je bilo potvrda našeg rada, kvaliteta i želje da radimo u oblasti koju volimo. Pored razmene mejlova, bilo je i ozbljnih pregovora telefonom, ali na kraju se posle iznošenja naših uslova sve završavalo sa 'Javićemo se'. I, nisu se javili. Problem nije u onima koji su pisali na mejl, pitali za uslove i nisu se javili. Razumemo, nisu želeli takvu saradnju i to je to. Problem je u onima koji kažu da im sve to dobro zvuči, žele ovo ili ono, mi cene svojih usluga držimo na krajnje donjoj granici, spremne smo za kompromise i onda ostajemo da čekamo... Bez povratnog 'da' ili 'ne'.
I opet sve je to u redu, odbijanje je deo života, ali kao što to rade sajtovi Shein i Romwe, dovoljno je izdvojiti minut vremena i napisati 'Na žalost niste ostvarili uslove za saradnju sa nama', a ne obećati da ćete se javiti i onda nestanete u oblaku dima.
Očekivanja
Stranice koje vam pošalju besplatno svoje proizvode neretko od vas očekuju čudo, pogotovo one koje imaju manje pratilaca od vas. Recenzije koje smo pisale o nakitu koji nam je poslat su nam uglavnom bile naznačene tagom 'saradnja', a generalna praksa je da nam takve recenzije budu afirmativne. Trudimo se da slike budu što bolje, a u periodu kada nismo imale kvalitetne aparate, slike smo pažljivo dorađivale u fotošopu. Ipak, nekim saradnicima nije bio dovoljan kvalitetan post jer očekuju da vi nekim čudom naterate ljude da ih lajkuju i kupuju njihov proizvod. Na žalost, nama je od početka namera da ljudima ponudimo informacije, po mogućnosti im približimo neke teme, edukujemo... Prodaja proizvoda i marketing nikada nisu bila nešto za šta imamo talenat. Od nas uvek možete očekivati odličan i sadržajan tekst, ali iznenadan priliv pratilaca ili bolja prodaja nisu nešto što možemo obećivati. To nas opet vraća na početak gde klik vredi više od kvalitetnog sadržaja, jednostavno takav je poredak stvari u digitalnom svetu i od toga se ne može pobeći.
No comments:
Post a Comment