Feb 23, 2016

STUDIO MANUFACTURA - PRSTENJE KOJE SPAJA BIOLOGIJU, SKULPTURU I POEZIJU

Nenad Stojaković je uspeo da na gotovo nestvaran način spoji ljubav prema biologiji, skulpturi i nakitu i da polako ali sigurno izgradi svoj brend pod nazivom Studio Manufactura.




Na granici između nakita i skulpture Nenad Stojaković uspeva da pažljivo izbalansira između minimalizma i detalja stvarajući komade koji flertuju sa futurizmom ali nose i notu tople, gotovo romantizovane sadašnjice. Vrhunac tog toplog momenta su stihovi na prstenju otkucani već pomalo zaboravljenim pisaćim mašinama. Čini se da autor ne samo da gleda u budućnost već pokušava da u istu ponese simbolične delove prošlog. I ako je verovati naučnofantastičnim filmovima budućnost koja nam dolazi je metalna i hladna a Nenad ipak uspeva da i u jednom plementom metalu sačuva suštinske motive prirode.  Prstenje koje ima svoje postolje, prstenje koje oblikom podseća na svemirske lađe, prstenje koje inspiriše i stalno otvara nove mogućnosti. Sigurne smo da je Studio Manufactora spreman da ih do detalja istraži.



U jednom trenutku odlučio si da od studenta molekularne biologije postaneš dizajner nakita. Zašto si se odlučio na taj korak i koliko je hrabrosti potrebno da bi se u Srbiji pratili snovi? 

Nakit sam pravio još u osnovnoj školi, tako da su te dve strasti, biologija i pravljenje nakita, išle paralelno. Od studiranja biologije sam očekivao mnogo više, kreativnosti pre svega, a kada to nisam našao preorijentisao sam se na nakit. Hobi mi je postao zanimanje. Što se tiče hrabrosti, mislim da je mnogo više hrabrosti potrebno za bavljenje nečim što ne ispunjava, nego obrnuto.

Ipak, nisi u potpunosti odustao od biologije, njen uticaj se primećuje u tvojim radovima. Gde pronalaziš inspiraciju, da li je uopšte tražiš ili ona nalazi tebe? 

Uživam u modernoj skulpturi, arhitekturi i poeziji. Te oblasti, kao i biologija, imaju uticaj na moje radove. Trudim se da trenutnu inspiraciju preporučim kada imam narudžbinu, tako da spajam te dve stvari.

Zanimljivo je da primarno mesto u tvom radu ima prstenje i da često istražuješ granice i mogućnosti ove vrste nakita. Zašto baš prstenje? Da li bi mogao da nam otkriješ tajnu o misterioznom postolju na prstenju? Da li je upravo to postolje jedan od momenta koji ruši granicu između nakita i skulpture? 

Dobro si to primetila, postolje mi je mnogo bitno jer želim da se prstenje posmatra kao skulptura. Pored estetske ima i praktičnu funkciju, naime prsten sa postoljem je mnogo udobniji za nošenje, iako tako ne izgleda na prvi pogled. Cilj mi je da se moje prstenje ne odlaže u kutiju za nakit kad se ne nosi, već da stoji na svom postolju.





Iako na prvi pogled izgleda kao da iza Studio Manufactura stoji čitav tim, činjenica je da sav nakit u potpunosti izrađuješ sam. Koliko je vremena potrebno za izradu jednog komada?  

Neprestano razmišljam o dizajnu i oblicima, tako da idejni deo može trajati dugo. Kada konačno krenem da radim, a to znači da sam prethodno obezbedio i sve neophodne materijale, sama izrada jednog prstena traje 3-4 dana. 

Filigran se smatra jednom od najlepših tehnika obrade metala, a sa njom je tvoj rad dobio i neku novu estetiku. Zašto si baš ovu tehniku odabrao kao novi momenat u svom radu? 

Volim da spajam tradicionalne tehnike sa modernim dizajnom. Do sada sam koristio gravuru kada bih želeo da promenim teksturu nekog dela prstena. Sada koristim filigran. Treća dimenzija filigrana, tj. dubina, je naglašenija nego kod gravure i filigran izgleda delikatnije od gravure. Odličan je kontrast svedenim formama koje koristim za svoje komade.

Mnogi tvoji komadi su krajnje minimalistički, oštrih linija i sa jako malo detalja, dok kod nekih detaljima pokušavaš da gradiš priču (Čas anatomije i Scenografija prstenje, na primer). Kako bi ti opisao svoj nakit?

Teško pitanje. Iako se ponekad na prvi pogled čini da je akcenat na detalju, naglasak bude na svedenoj formi ili kombinaciji prostih oblika a detalji budu u službi celine. Mislim da je suština mojih radova to ‘nadigravanje’ celine i detalja.




Verujemo da su kupci posebno slabi na prstenje sa kratkim porukama pisanim pomalo zaboravljenim fontom sa pisaćih mašina. Koji je tvoj omiljeni citat? Kako nastaje jedan ovakav prsten?

Proces izrade je vrlo zanimljiv. Pisaćom mašinom kucam citate direktno po vosku i zatim izlivam u srebru. Otisak tako nakucanih slova se ne može postići gravurom i zato su tako specifični. Uvek predlažem da to bude neki stih i većina prihvata da nosi poeziju na prstenu. Pronađu neki njima bitan stih ili prihvate neki moj predlog. Radio sam i burme na kojima pola stiha bude na jednom a pola na drugom prstenu. Jedan od omiljenih citata je stih iz ‘Santa Maria della Salute’ Laze Kostića i nalazi se na prstenu koji nosim.

Koji materijal je najzahvalniji za rad, a koji najteži? Da li postoji neki poseban razlog zbog koga izbegavaš zlato?

Najzahvalnije je svakako srebro, mada koristim i aluminijum, mesing, bakar. Svaki metal ima svoje prednosti i poteškoće. Možda ne zvuči logično ali mi je najteže da radim sa voskom. Zlato izbegavam iz više razloga. Jedan i najvažniji je estetske prirode, ne sviđa mi se boja. Drugi razlog je nerazumno visoka cena zlata. Moje prstenje ima dosta materijala, cena zlatnog prstena bi bila visoka. Takvo prstenje bi bilo dostupnim vrlo malom broju ljudi, što mi nije cilj. 

Sve češće viđamo moderan nakit koji se ne nosi na prepoznatljivim mestima. Da li imaš u planu eksperimentisanje u tom pravcu (midi prstenje, full finger prstenje)?

Svakako da ću pokušati. Još nisam isprobao sve mogućnosti nošenja klasičnog prstena, tu još ima dosta da se izmisli. 

Šta možemo očekivati od Studio Manufacture u budućnosti?

Nastavljam da eksperimentišem sa formama i materijalima. Na mojoj Fb stranici možete pratiti taj proces. Paralelno radim i na skulpturama. Uskoro ću organizovati i izložbu ali o tome ću vas obavestiti blagovremeno.


O dostupnom prstenju se možete informisati na stranici Studio Manufactura OVDE.




Follow Us @get_sparkly